logo filosofie politika zajímavosti diskuze nadpis
Kdo si hraje, nezlobí.

  06.05.2010; 17:15

     Zábava je nutnou součástí života stejně jako látková výměna. Zvířata, stejně jako primitivní kmeny, žijící v souladu s přírodou mají dostatek zábavy už v obstarávání potravy a přirozených vztazích. Naše "vyspělá" civilizace, zkažená myšlenkami frustrovaných blízkovýchodních kramářů, si musí nacházet náhražky, protože přirozenost jako takovou zavrhla. Z obstarávání potravy se stala povětšinou nudná dřina, přičemž výsledkem jsou zmutované či dokonce geneticky "vylepšené" suroviny, které jsou dále mršeny všelijakými úpravami a skladováním. Tohoto svinstva je pochopitelně habaděj a lidstvo se neutěšeně přemnožilo. Dokonce i na místech, kde jsou velice nepříznivé podmíky k životu. Miliardy lidiček se pachtí za kusem předraženého žvance a řadou zbytečných tretek, které pak patřičně okázale předvádějí stejně postiženým sousedům. Přirozené vzahy mezi lidmi dávno vzaly za své, takže je nikdo ani nepostrádá. V mediích se objevují nesmyslné bláboly o tom, jak bylo hrozné žít v pravěku a přemnožení změkčilci, lebedící si v tomto systému, to s povděkem kvitují. Považovat současnou dobu vymknutou z kloubů za nejlepší systém ve "známé" historii, se podobá jásání nad zhoubným nádorem, jak krásně roste. Vnímavější lidé si uvědomují absurdnost počínání některých jedinců lidského druhu, kdy například přirozený pohyb na slunci je nahrazován zářivkami v soláriích a funěním ve "fitness" centrech. To vše za peníze, které jsou v současnosti naprosto nezbytné, ačkoli většinu historie nebyly zapotřebí. Omezené zdroje dělají divy s lidskou psychikou. Nostalgici mohou vzpomenout na zaniklé ráje, kde bylo všeho dost. Například atol Bikini, částečně zničený jadernými zbraněmi a stále údajně kontaminovaný cesiem.
     Raději se vrátím k tématu zábava, konkrétně k fenoménu PC online her. Jakožto vášnivý konzument tohoto druhu zábavy bych asi měl psát něco o tom, jak jsou online hry celkově bezvadné, neškodné, ba poučné a veskrze zábavné. Leč jsem schopen i poměrně střízlivého pohledu. Zmíním tedy finanční stránku věci a odvrácenou tvář tohoto obchodu se zábavou, který se rychle šíří napříč kontinenty a věkovými kategoriemi. PR článků, tvářících se jako nezávislé recenze, je plná síť. Chybí něco skutečně nezávislého a přitom zasvěceného. Nebudu rozebírat jednoduché hry typu karty, sokoban, tetris a podobně. Zaměřím se na ty, kde je interakce mezi hráči a hlavně na to, za co vlastně hráč platí, ačkoli to často nemá být na první pohled zřejmé. Netradiční rozlišení online PC her podle způsobu platby.

První typ: Skryté placení za licenční klíče.
Diablo 2 s datadiskem Lord of Destruction. Toto akčí RPG se stalo herní klasikou stejně jako předcházející verze. Základní verze dvojky sice nestála za nic a po jedničce byla zklamáním, ale datadisk LoD přinesl oživení a skutečnou zábavu. Koupením hry dostali hráči možnost hrát online "zdarma". Hra nabízela dva módy, ale byla skutečně zábavná jen v módu hardcore, což znamenalo, že hraná postava nesměla zemřít. NPC byly sami o sobě vytvrdlé a i zkušení hráči často umírali poté, co si naběhli do nečekané situace. K tomu je třeba připočítat reálné hráče, kteří usilují hrané postavě o život a to samo o sobě zaručuje značnou porci adrenalinu, který dělá hru zábavnou. Teď samozřejmě popisuji ideální, tedy nereálný stav. Jak už to tak bývá, lidé jsou lišky podšité a snaží se získat nějakou tu výhodičku na svou stranu i pomocí zakázaných prostředků. Takže než se nadějete, vyrojí se programy, které takové výhody zajistí. Tyto programy jsou samozřejmě nelegální a provozovatel hry zablokuje licenční klíče hráčům, kteří je používají. No i toto je zcela nereálný stav. Ve skutečnosti jsou další programy, které pomocné programy zneviditelní pro sofistikované odhalovací nástroje provozovatele hry. Ti frustrovaní naivkové, co použijí prostý nelegální všude se povalující software bez maskování, přijdou o licenční klíč a když chtějí dále hrát, musí si koupit novou hru či alespoň nový licenční klíč. Cena je stejná a provozovatel vydělává. Řeknete si: "Dobře jim tak nepoctivcům." Kazí ostatním hru. Jenže skutečnost je ještě horší než se zdá při tomto povrchním pohledu. Většina hráčů používá tyto programy jen k odhalení mapy a hlavně jako obranu před tzv. player killery alias PK. Ti používají programy, které postavu zabijí tak rychle, že se postiženému pak zobrazí už jen mrvé tělo a nemá ani ponětí odkud to přišlo. Veškerý strávený čas pipláním postavy přijde vniveč během okamžiku. Přemýšlivý čtenář si řekne, že přeci stačí sejmout obrazovku a nepoctivce nahlásit a on přijde o licenční klíč a příště si to rozmyslí. Jenže ouha. Tito PK jsou kupodivu tolerovaní provozovatelem hry, takže vzniká oprávněný dojem, že jde přímo o zaměstnance. Zvláště poté, co reakce těchto programů je rychlejší než programů chránících hráče, takže se poměrně často stane, že postava je zabita, tak jako tak. Případně se špatně uloží na server a provozovatel ji bez milosti nechá nepoužitelnou. Na toto ovšem hráči většinou přijdou až po delším čase nebo vůbec. Někteří se i zdráhají tomu uvěřit. A to vynechávám takové věci jako neustále se měnící vlastnosti postavy s každou záplatou hry, podivné propočítávání různých atributů mající za úkol mást hráče, na což je fa Blizzard specialista viz její další hry. Člověk si až říká, kolik je na světě duševních masochistů. Takže toto je forma opakované platby za licenční klíče, ačkoli by měl stačit jeden, kdyby provozovatel hry byl sám poctivý a schopný poctivost zajistit.

Druhý typ: Pravidelná platba.

Příkladem může být další klasický titul od stejného vydavatele - World of Warcraft. Zde se platí měsíční poplatek za hraní + základní verze hry a nové datadisky. Vzhledem k tomu, že se jedná o klasické platby, tak mizí skryté ždímání a šikana hráčů. Výrobce se snaží hráče udržet u hry všelijakými změnami a vylepšeními. Používání určitých pomocných skriptů je zde povoleno, ba podporováno. Vtip je v tom, že když už jste investovali tolik úsilí a času do piplání svých postav, tak platíte dál a dál, i když už vás hra moc nebaví.

Třetí typ: Kupování výhod ve hře.

Typickým představitelem je flashová hra War of Titans provozovaná firmou Bigpoint, která dokonce láká naivní hráče na možnost výhry 10.000 €. Na několik dlouhých prvních pohledů to vypadá, že je vše v pořádku a stačí se smířit s trochou nepohodlí a zvýšeným usilím oproti platícím hráčům. Jenže vše je jen šalba a mam. Po čase prozřete a zjistíte, že ne všichni údajní hráči jsou reálné postavy. Buď se jedná o postavy ovládané skriptem nebo nějakým loutkohercem placeným firmou, který se mezi nimi přepíná. Skripty se chovají nepřirozeně, opakovaně narážejí do překážek, mají neskutečně rychlé reakce, na druhé straně nedokáží předvídat nebo předvídání hrají v úplně nesmyslných pozicích. Tyto falešné postavy mají společné to, že přehnaně utrácejí herní peníze. Jsou zpravidla určené k tomu, aby způsobily frustrace hráčům a tak z nich vymámily reálné peníze za nákup všelijakých herních výhod. Ovšem vydrží-li hráč neplatit dostatečně dlouho, tak se dočká toho, že sotva vstoupí do arény je pronásledován několika nabušenými postavami najednou, aby si nezahrál vůbec. Pro největší drsoně, kteří i toto překousnou a jsou dokonce úspěšnější než platící hráči, má firma Bigpoint připravený zákaz IP adresy a blokaci lokálního serveru. Samostatnou kapitolou jsou moderátoři CZ fóra a herního chatu, kteří peskují hráče i za úplné malichernosti. Sečteno podtrženo, i když je taková hra sama o sobě zábavná, tak nemá cenu do ní investovat čas a už vůbec ne peníze.

Čtvrtý typ: Dobrovolné příspěvky na chod herního serveru.

Tento typ je spojen hlavně s náhražkami originálních herních serverů. Jakousi tolerovanou šedou zónou, kdy nějací nadšenci naprogramují herní server, který většinou daleko zaostává za originálem, nicméně hrát s určitými omezeními lze. Načež provozovatel takového jakžtakž funkčního serveru vybírá "dobrovolné" příspěvky na jeho provoz, za které někdy poskytuje určité výhody ve hře, čímž celá hra jde dříve či později do kopru. Pravda je taková, že když neplatíte, tak to později ve hře různým způsobem pocítíte. Jedno má tento typ herních serverů společné, - mizerné "game mastery", ti příliš často dávají všelijaké výhody sobě, svým kamarádům a vůbec si hrají na pány herního světa. Na oficiálních serverech o GMko člověk nezavadí, když ho přímo neosloví s nějakým problémem, oproti tomu na většině neoficiálních serverů v podstatě otravují GMka stále. Přičemž vystupování game masterů na oficiálních serverech je skutečně na úrovni a na těch neoficiálních zpravidla o nějaké úrovni vůbec nelze hovořit.

Pátý typ: Reklama, spam.

Většinou se jedná o hry, kde zbývá více času rozhlížet se kolem, například tahové strategie. Reklama je všudypřítomná a navíc je hráč nucený poskytnout emailovou adresu a pak se diví, co mu tam chodí za spam. Jde o to hráče udržet po co nejdelší období u hry, byť každý den jen pár minut. Nemá cenu to sáhodlouze rozebírat.

Závěrem je třeba si uvědomit, že online hraní stojí vždy čas a tedy pomyslné časopeníze, i když se nic přímo neplatí. V případě, že se platí přímo, tak se v podstatě jedná o sofistikovaný "výherní" automat. Člověk by se měl alespoň opravdu dobře bavit. Ať to za ty peníze stojí. Vnímavější děti možná rychleji pochopí, že zadarmo už dlouho ani kuře nehrabe a dospělci nějak zabijí čas mezi nudnými směnami. :-)

RJ

čára
Předražené potraviny? Jistě, je třeba připočítat všemožné dotace, cla, skryté náklady ...

Díky klasikovi za to slovní spojení: "Vymknuta ze svých kloubů doba šílí", alespoň je zřejmé, že jde o lidskou přirozenost a ne o současnou specialitu. :-)

diskuze k článku »»

V případě připomínek se obracejte na e-mail: admin@drzyobcan.cz
© Radek Jíra 2009-2010